Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

tisdag 19 februari 2013

Himo and Me på Garnyran


Senaste helg tog Himo and Me alla sina garner med sig till Korsholms vuxeninstitut. Där ordnades för första gången en heldag i garnets tecken. Dagen började med en inspirationsföreläsning och auditoriet fick hysa många damer, för det var faktiskt mest damer.


Där fick jag, Maria Blomberg, berätta om hantverk och sociala medier. Som vanligt när det gäller att prata om det som hjärtat brinner för skulle jag gärna haft en timme till, men det var tid för tekniktorg och garnmingel i aulan innan eftermiddagens workshopar skulle starta.

Jag pratade om Facebook och Online stickcafé. Åhörarna var delvis den generation som inte vuxit upp med tangentbord i händerna, så för dom var det säkert nytt och konstigt att ha symöte virtuellt.

Sedan pratade jag om bloggar. Försök då förklara hur en blogg är uppbyggd. Tidsaxeln är ju helt knasig. Man läser bakåt i tiden... Lite reklam för egen bloggproduktion fick jag också med.

Storfavoriten när det gäller inspiration är Ravelry och där försökte jag med praktiska exempel visa på möjligheterna.

Till sist min källa till glädje när kunskapstörsten blir för stor. You Tube. Teknikfilmer. Bättre än TV. Alla gånger!!

Koncentrationen var på topp när vi fick se flinka händer arbeta med Needle Tatting.


Många, många stannade till och pratade bort en stund vid Himo and Me´s garnbord. Ögonen slukade färgerna och händerna kunde inte hålla sig från att smeka och känna in härvorna.

Jo, vi fick sälja en hel del faktiskt. Så nu kan vi med gott samvete färga ännu mera.

Jag har några idéer jag skulle vilja testa... Färgyra.

Återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.