Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

lördag 28 april 2012

Målat sockgarn, en utlottning


Ojojojoj. Det går mot varmare tider. Får man sticka sockor då?

Om man hinner kanske ni säger.

Prioriteringar. Tufft ord. Jag måste varje dag välja vad jag ska göra. Vad anser jag viktigt i livet? Vad vill jag sitta och minnas på min ålderdom?

  • Jag vill minnas att jag gav min tid åt dem som behövde den. 
  • Jag vill minnas att jag fick pröva på mina vilda idéer. 
  • Jag vill minnas att jag åt gott. 
  • Jag vill minnas att jag njöt av de stunder som gavs mig. 
  • Jag vill minnas att jag klarade mer än jag trodde.
  • Jag vill minnas att jag vågade satsa.

Till min stora glädje har jag fått höra på en inspirerande föreläsning som lämnade tydliga spår i de redan utstakade spåren. Pär Johansson höll en enastående föreläsning om det viktiga i livet. Om ni någon gång får möjlighet att bekanta er med Pär och hans arbete med Glada Hudik-teatern skall ni göra det.



 Han menade att ALLA skall få växa, på sitt eget sätt.


Härvan Glada Hudik

Må denna härva sockgarn få påminna om att det inte är smulorna på köksbordet, kläderna på kroppen, pengarna på banken och andras åsikter om saker som betyder mest.

Lämna gärna en kommentar om vad du vill minnas på din ålderdom här på bloggen, men om du vill vara med i utlottningen av sockhärvan på bilden (100 g, 75% ylle, 25% polyamid, ca 400m, stickor 2-2½) så ska du maila namn och adress till blomberg.maria@netikka.fi innan onsdagen den 9.5.2012 så lottar jag ut den bland alla modiga och skickar den på posten till vinnaren.

Se människan! Se dig själv och dina medmänniskor. Vi är alla fantastiska. Det ska vi ta vara på.

4 kommentarer:

  1. Nämen va snyyyygggt garn! Jag vill absolut vara med!

    Det är nåt att tänka på, det där med att vara fantastisk och vad man vill minnas.

    SvaraRadera
  2. Jag ska göra ett andra försöka att få in min kommentar...

    Ett helt ljuvligt garn! Jag skulle verkligen vara lycklig över att få sätta stickorna i det här.

    Det som jag vill ha kvar i minnet både nu och senare är alla "tillsammans-stunder". Människomöten, familj, vänner - att dela, samtala, förundras, komma på nya tankar. Om vi bara får behålla en del av livet så är det väl den vi vill ha kvar, eller hur? Om jag sen får ta en del till så är det de stunder när skaparglädjen fått tankar, hjärta och händer att samverka för att skapa och se nytt, lösa problem, uppleva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej US! Jag sätter med dig på lottlistan. (Om du vinner meddelar du väl adress?) Tråkigt om kommentarerna krånglar.

      Jag håller med dig med spartankarna kring minnen. Människomöten och skaparkraft. Det vill jag också minnas.

      Imorgon är det dragning. Nytt inlägg då.

      Radera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.