Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

söndag 15 januari 2012

stickad eller virkad?

Under julen satt mamma och jag med varsitt projekt mellan måltiderna och chokladprovningarna. Hon hade fått boken 'Värma en liten' i julklapp av sin dotter. En mycket inspirerande bok som innehåller välbeprövade snabba projekt för de allra minsta människorna. I bokserien finns också 'Värma varandra' och 'Restvärme'. Alla kan rekommenderas. 

Vi stickade alltså varsin hjälmmössa. Mammas blev vit, liten och alldeles pluttesöt. Lagom för en nyfödd. Min blev mer vågad i färgerna, storlek stor och lite mer osöt. Lagom för en 5-åring minst, men med tanke på att ylle töjer bra går den åt mig också. Sånt händer.

Mössor brukar knytas under hakan och så skulle också denna. Jag ville ju gärna pröva nåt nytt och hittade en virkad snodd som såg stickad ut på nätet. Planetjune har visat hur man gör.

Jag tycker färgerna på det handfärgade garnet kommer fram bra och snodden är mjuk och jämn och vrider sig inte som mina andra virkade snoddar gör. Det här kommer jag att fortsätta med. Helt klart.

Heter det förresten snodd om den inte är snodd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.