Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

torsdag 5 april 2012

Garnfärgning och mönster, en jämförelse


När det skall stickas sockor är det viktigt att få ihop garnet och mönstret tycker jag. Det finns mönster som "äter upp" garnfärgerna. Eller tvärtom. Jag vill bli duktig på att hitta kombinationer som stärker varann. 


Jag hittade ett trevligt sockmönster med lyfta maskor på nätet för ett tag sedan. Scylla. Tänkte mig att det skulle passa med ett randigt sockgarn och provade först med ett i turkosa toner.


Det blev sådär... Inget tydligt mönster. Kanske färgrepetitionerna var för korta.

Medan jag stickade de turkosa sockorna satt jag och fantiserade om "kraftigare" ränder på garnet för att få önskad effekt på dom lyfta maskorna. Låånga färgpartier.

Kanske detta köpisgarn i härrrliga nyanser?


Och visst blev det tydligare mönster.


Jag ändrade lite på hälen och stickade förstärkt häl med växlande lyfta maskor. Inte klassiska ränder alltså utan mer diamanter. Förstärkningen går under hälen och upp på bakkappan.


Kära bror fick syn på sockorna mitt i skapelseprocessen och önskade sig glada sockor. Då var det bara att förlänga ordentligt för han är avvikt närmare knäna än vad jag är.

Man skulle kunna tänka sig att jag är nöjd nu, men jag har faktiskt en idé om ett garn med ränder som är mittemellan de turkosa och de gladrandiga. Tänk om det till sist är allra bäst med Himo and Me's handfärgade?

"Man ska inte springa över ån efter vatten", som min far skulle ha sagt.

Summa summarum: Det kan bli ett tredje par Scylla innan sommaren är här.

Har man randinfluensa så har man.


4 kommentarer:

  1. Jättesnygga! De gladfärgade alltså, men ser fram mot det tredje paret också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att jag skrev det lilla ordet "kan"... ;) Det kom tusen andra projekt i mellan. Inget tredje par före sommaren alltså. Men på hösten brukar jag alltsomoftast få sockfeber igen, så kanske kanske snart...

      Radera
  2. Jättesnyggt, men jag skulle vilja veta vad du har för mönster på själva sockan, är det toe up?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ninnan! Mönstret heter scylla och finns på Ravelry, en community för garntokar. Är du med där så sök på scylla. Är du inte med där ännu så rekommenderar jag medlemsskap. Gratis att vara med. Scylla stickas från tårna uppåt.

      Radera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.