Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

söndag 26 augusti 2012

Återvinning och återhämtning


Jag har hamstrat garnkoner. Det ingår i diagnosen garnfeber, måsteha, urge, stark längtan, desire, craving.

Helt enkelt HIMO.

Kongarn är ofta tunna. Så tunna att tålamodet tar slut om man stickar tröjor med 2 mm stickor. Men problem är till för att lösas tänker jag. Tillsammans är vi starka tänker jag.

Så en söndageftermiddag är det väl okej att experimentera lite med färger. Visst!?




Fem trådar blir lagom till 4 mm stickor tänker jag och börjar snurra. 


Med tre ljusgröna, en mellanblå och en havregul tråd blir det såhär.


Om jag byter den havregula mot en mörkblå tråd blir det såhär.


Och med två ljusgröna, en mellanblå, en havregul och en ärtgrön blir det såhär.


De roströda trådarna får hösta till sig med gula toner.


Och med ett litet inslag av vitt ändrar karaktären igen.

Klockan tickade iväg som vanligt och jag fick min välbehövliga återhämtning inför arbetsveckan. När jag helt får gå upp i garner och färger och drömmar och analyser mår jag otroligt bra. Jag tankar kraft. Att jag sedan inte ens hoppade ur pyjamasen på hela dagen får väl räknas som bonus.

Vad vill dessa "nya" garner bli då?


Babyfiltar kanske för det som Anna på Kyrkkaffebloggen så fint benämner "fjärrvärme".

Ja, så får det bli, tänker jag och är redo för morgondagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.