Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

fredag 13 juli 2012

Fixera i ångkokare


Österbottnisk härva i nationsfärgerna röd och gul. Virka en vimpel? Näääe. Tror inte det. Garnet är ett övergivet Florica-nystan som ville piffas upp. Härmed piffat och klart  med Nitor. Kanske blir det nåt sött åt en liten nymänniska.


 En härva 7-bröder ville få sig en omgång med många färger. Plastpåsen runt halva härvan skyddar det som vill bevaras vitt under processen.


Mogen banan? Ja, målet var en härligt gul nyans, med små inslag av mörkchokladbruna prickar. Målet alltså. Resultatet blev en smutsgul härva, med inslag av mogna bananfläckar. Gott så!


Här något mer lovande i blöt. Lila och grått är ett säkert kort. Tunt sockgarn.


Här ett nytt försök till randigt garn som jag prövat tidigare. Denna härva heter "Hitta Nemo".


När jag färgar med Nitor textilfärg behöver färgen fixeras vid hög temperatur. Det går bra i mikron, men när jag fick en saftkokare till skänks av moster prövade jag fixera många härvor på en gång. Plastpåsarna är de lite mer prassliga som tål högre temperaturer. Härvorna fick ångas medan vi färgglada inmundigade en matbit, kanske 20-30 minuter och sedan svalnade de i lugn och ro tills det blev dags för sköljning.

Denna saftkokare är härmed avskild för garnfärgning. Inga livsmedel göre sig besvär.

Nitor för handfärgning ger klara färger på ylle och all färg sugs upp under processen, precis som med syrafärger. Tyvärr doftar det inte rosor medan man arbetar, utan min näsa reagerar på kemikaliedoften. Därför arbetar jag gärna utomhus.

Jag har förstått att färgning med svamp också kan dofta annat än blommor. Det är oprövat, men vänta bara...

5 kommentarer:

  1. Vilka härliga garner...

    Hälsningar från kållandet! :)

    SvaraRadera
  2. Härliga garner med slående namn, skulle jag säga! En virkad vimpel skulle ju vara ett samtalsämne i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, en virkad vimpel skulle få byborna att le... Bättre än garnbombad flaggstång kanske? Får fundera på saken...

      Och så kul att se dig idag! Bland kålplantorna.

      Radera
  3. Hej! Vilken fin blogg! Jag undrar över Nitors Allfärg, blir färgen beständig när garnet är färgat med det? Jag menar, håller det sig bra eller bleknar det efter några tvättar?
    /Josephine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Färgen fastnar nog i garnet. Det märks för vattnet tappar all färg vid färgningen om doseringen är lagom. För att den skall hålla länge fixerar man den med hög temperatur. Sedan sköljer man ur härvan om det skulle finnas överskott. Resten sitter som berget:) Då skall den vara lika hållbar som annan textilfärg.

      Radera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.