Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

fredag 4 maj 2012

Bada tre gånger


Övar och tränar och lär mig. En härva i gången.

Häromdagen ville jag pröva en ny teknik. Att färga härvorna i flera bad.

  • Bad 1: Härvan ihopsnurrad som på bilden. Blå färg. 
    • Ofärgade partier inne i härvan.
  • Bad 2: Härvan öppnad och ihopsnurrad på nytt. Röd färg.
    •  Lite ofärgade partier kvar, med rödlilablå färgskala.
  • Bad 3: Öppen härva. Gul färg. 
    • Inga vita partier kvar, men en salig blandning av grundfärgerna. 

BLÅGRÖNGULORANGERÖDLILABLÅGRÖNGULORANGELILA


Detta kommer jag helt klart att göra om igen i andra färgkombinationer.

MEN

Då kommer jag att börja med den ljusaste färgen så att garnet blir mättat med den och fortsätta med mörkare. Tänker mig att helhetsintrycket skulle bli ljusare då. Just denna härva fick bli till med stora kontraster, men tänk er en ljusgrå, lavendel mörklila kombo. Eller två gröna nyanser med puderrosa inslag. Eller...

Ja, ni fattar. En ny värld har öppnats.

Snart, snart får jag göra mera.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.