Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

onsdag 11 april 2012

Sockan skew


Det är mycket randigt på tapeten just nu tycker jag. Som om ränderna skulle fastna i händerna när jag är i garnbutiken. För jag går i garnbutiker, fastän jag finner stort nöje i att producera egna färgvarianter.Det är aldrig fel att försöka ta reda på hur dom som har gått före har tänkt och komponerat. 

Någorlunda nytt sockgarn är Regias Design Line "Ombre stripe". Tidigare fanns bara mindre nystan av sockgarner med autografer av Kaffe Fassett och Erica Knight. Design Line säljs nu i 100 g nystan. Bättre tycker jag.

Nå om man nu har rand-sjukan och vill göra mesta möjliga av det kan jag rekommendera ett mönster som andra rekommenderat för mig. Ni minns att man ska lyssna på andra. Utmanande och kul. Mönstret heter Skew och är gjort av en matematiker, Lana Holden. Sånt gillar jag. Det bryter mot de flesta traditioner vad gäller sockstickning och hälen är ett helt kapitel för sig. 


Jag tog risken att göra en i taget, för två på en gång skulle kanske gå, men i ett skede skulle det då finnas 204 maskor på stickorna. 102 räcker bra. Att ta risken betyder att jag brukar anfallas av leda när den andra sockan skall lagas. Länge trodde jag det berodde på min bristande karaktär. Då kom skammen över att inte klara av en så enkel sak; socka nummer två. Den skammen är nu lagd på hyllan för jag är diagnostiserad. Jag lider av "second sock syndrome" SSS, mycket vanligt i sock-kretsar. (Eldstickan förklarar fenomenet med ett vardagsexempel) Nu kan jag istället göra något kreativt av det och inte utmana ödet för ofta.

Man börjar alltså vid stortån och stickar sneda ränder tills hälspektaklet skall formas. När jag stickade den här sockan fick jag riktigt bestämma mig för att lita på Lana som hade gjort mönstret. Jag brukar normalt vara lite skeptisk. Och mönstret funkade!!

.
Hälen blir helt klart annorlunda

Jag tycker ränderna blir mer livfulla när de är på snedden.

Och utan att bli överraskad tänker jag mig att det här mönstret skulle funka ypperligt med handfärgat garn. Visst!?

2 kommentarer:

  1. Läser bakåt i din blogg. ^^ så fina sockorna blev! Jag har sett på både det där garnet och mönstret, men tänkt att garnet är lite för tunt för sockor. Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du! Sockgarnen blir tunnare med åren. Måste vara nåt matematiskt ;)

      Radera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.