Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

lördag 7 april 2012

Påskägg


Vi köper ägg av en lokal producent. Till påsken fick vi gulliga små ägg utan äggulor. Ibland vill det sig inte riktigt därinne i hönan och då ploppar det ut små söta ting. Med tanke på den trogna produktionen av normalstora ägg må det vara henne och kollegerna förlåtet.

När de normalstora äggen redan kokade på spisen flög en påminnelse förbi som jag fångade. De små äggen skulle också få vara med vid matbordet. Medan jag lade dem i en egen kastrull krafsade hastigt ihop lite lökskal, både rött och gult, från botten av grönsakslådan i kylskåpet som jag slängde i kastrullen.

Vad kan vi dra för slutsatser av detta?
  • vissa har pippi på färgning
  • lökskal är bra färgämne på ägg
  • någon hade ostädat kylskåp innan påsk 
Tillägg på påskdagen:
Sedan finns det flera sätt att få färg på ägg. Fru Tallund är en vän som nästan alltid ligger steget före mig. Hon är super!

2 kommentarer:

  1. Sen kan man få vackert mörkbruna ägg av snabbkaffe och ljusgula av gurkmeja berättas det i min blogg.

    http://www.villatallunden.blogspot.com/2012/04/glad-pask.html

    Båda var så gamla så det var bara bra att de gick åt till ägg. :)

    SvaraRadera
  2. Åhå, tack för berömmet! Jag gör som alla andra- letar tips på nätet! :) Känner mig väldigt väldigt sällan före!!!

    SvaraRadera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.