Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

onsdag 21 mars 2012

Färga lingarn


Det har varit lingarn på tapeten några veckor nu. Jag läste om linets förträfflighet när det gäller disktrasor och fastnade i försöksträsket. Det finns nämligen en liten forskarådra i mig. När jag provfärgade för ett annat projekt passade jag på att snabbt laga en liten linlapp som jag slängde i samma färgbad. Jag ville se om färgen tog och om linet är vänligt med mig.

Vi har tema rött i vårt kök. Året runt. Inget är väl då bättre än röda fina disktrasor som hänger på tork sådär vackert ovanför diskbänken. Nu är ju frågan om jag ska färga garnet innan virkning eller om jag virkar några disktrasor och färgar dom i färdigt tillstånd.


Lingarnet har härligt ljuvlig glans. Sa jag fantastisk lyster?

Just lingarnet är ju växtfiber och tar emot färg lite annorlunda än ullens proteinfiber. Jag har inte benat ut all kemi riktigt ännu, men färger jag provat på ull är Dylon, Nitor, syrafärger och Kool Aid. Alla har sina fördelar och nackdelar.

Det här lingarnet fick sig en omgång med Nitor. Kanske jag inte värmde tillräckligt för mycket av den röda färgen sköljdes ur på slutet. Men å andra sidan "blöder" ju röda färger mycket och ofta.

Det blir definitivt mer färgning av lingarn framöver. Var så säkra.

2 kommentarer:

  1. Hur gick det sedan? Har du färgat mer och fortsatte det att blöda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chrissie! Jag har hunnit färga en röd och en blå härva och båda släppte ganska mycket färg vid sköljningen. Jag har inte hunnit använda produkter av dessa garner (har på gång) och vet inte hur mycket de släpper i första tvätten. Tyvärr inget svar ännu, alltså, men häng med så kanske det kommer inlägg om det.

      Radera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.