Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

tisdag 7 februari 2012

Har någon sett vår flygande korvmössa?


Korvmössan rules!

Det finns tre killar här i huset som alla accepterat hemstickad mössa. Till och med tonåringarna. Nu ville det sig inte bättre än att lillebror åkte kälke så hårt att mössan flög av och försvann. Sånt händer. Mörkret hade fallit och backen var 15 minuters promenad från huset vi gästade och detta var en bra bit från vår by. Våra värdar lovade söka vidare, men tills den återkommer behöver ju huvudet prydas.

Efterforskningar gav vid handen att modellen skulle bibehållas men färgerna kunde bytas. Förriga mössan var svart, blå och turkos. Denna skulle få bli svart och "eldig".

Korvmössa i allmänna drag: Man får sticka räta maskor hela tiden! Garnet är färgat 7 bröder och stickorna 3½mm. Efter handalag. Jag lägger upp runt 80-88 maskor på rundsticka och börjar med en bra bit 2+2 resår i svart. Efter resåren stickas fem räta varv med svart. Byte av färg och varvbyte och så fem räta varv åt andra hållet.Vid varvbytena trixar jag lite med lyfta maskor för att försöka få hålet som bildas så litet som möjligt. Men hålen försvinner in i konstruktionen så det är lugnt.

Innan jag byter tillbaka till andra hållet stickar jag ett varv med svart. På så sätt blir övergångarna snyggare. På det följer varvbyte och fem räta varv svart igen.

När mössan behöver tas in gör jag det på de färgade varven så att korvarna i svart hålls så jämna som möjligt. Sista hoptagningarna blir en lite större rund prick.

Vintern är ovanligt hård för stunden så jag beslutade att plocka upp maskor på insidan av resårkanten och sticka slätstickning en bra bit.. Det fick bli som ett pannband som viks in och sys fast. Betydligt varmare om öronen.

Gossen är nöjd och har inte alls minskat på hastigheten utomhus.

2 kommentarer:

  1. Åh, supergillar korvmössan! Jag borde ta mig i kragen och bara göra en. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korvmössor är bara så bra och dragspeliga :)
      Ett ordentligt tag i kragen och så har du en början och kan inte sluta. Hela gänget kanske får varsin?

      Radera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.