Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

fredag 10 februari 2012

Att köpa garn på nätet

Lyckliga jag! Det kom en låda med garn på posten idag igen.

Efter att ha varit lite osäker och fundersam på det här med att köpa på nätet känner jag mig ganska så stolt över att ha vågat förstora min garnvärld. Jag är inte längre begränsad av öppettider och utbudet i butiken utan kan frossa fritt. Drömmarna löper friare hemma i soffhörnet en fredagkväll efter bastun än i butiken. Jag pratar inte bort tankarna med andra kunder,  jag har lagom varmt, behöver inte tänka på parkeringstiden och blir jag kissnödig är det snabbt åtgärdat. Beslut i lugn och ro alltså.

Men det har sina sidor att inte få känna och smeka och krama alla nystan innan man sätter dom i köpkorgen. En ruta på skärmen kan visa lite fel färg. Är det faktiskt rätt ton nu då? Och den där obetalbara känslan av att få ha MASSOR med garn runtom sig vill ju inte riktigt infinna sig..

Jag behöver helt klart båda alternativen.

Lankatalo Tapion kauppa har ett mycket stort utbud. Tapio säljer bland annat Drops garner och har en egen avdelning för det.

Titityy är en annan favorit. Där har jag hittat dom bästa rundstickorna som finns; Addi. När man stickar två sockor på en gång behöver man 1m rundsticka. Det är inte helt smärtfritt att få tag i. Men Titityy har. Och säkert många andra också.


Lankatavaratalo Kauhavan Kangas-Aitta besöker jag ofta via internet, men allra bäst är det att ta en garnutflykt dit. I somras spenderades 3 timmar i butiken med vild väninna och ännu vildare planer. Kundkorgen blev full. Shoppingen avslutades med kaffe och glass på ett kafé i närheten. Det besöket är delvis orsaken till att denna blogg existerar. Heja Kauhava!

Lankamaailma har tyvärr ingen nätbutik, men dom kanske håller fast vid traditionen att man skall smeka dom garn man ska köpa. Min svägerska benämner butiken "Garnhimlen" och jag kan inte annat än hålla med. I dagsläget har dom butiker i Helsingfors och Tammerfors. För mig tar det tre timmar att köra till Tammerfors. Man hinner fram och tillbaka på en dag. Vi har provat, svägerskan, en väninna och jag. Vilken underbar dag det var!

Men nu ska det sorteras nystan. Skön helg på er!

2 kommentarer:

  1. Ååh, man blir ju så sticksugen då man kikar in här! En korvmössa skulle jag nog definitivt behöva. Men så gillar jag ju sånt som snabbt blir klart. Så idag blir det nog lite pappershjärtan till vändagen. Och lite fler sånahär hjärtan förresten: http://goodknits.com/blog/2012/01/18/crochet-a-heart-with-me-my-first-video/

    Jag är också en sån som vill känna på det jag köper, innan jag köper det. Men det är ju grymt bra med valfriheten på nätet.

    Hoppas du har en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag firar långsam lördag. Har ett par virkade vantar på gång.
      Korvmössor är snabba att göra :) Du borde nog ha en egen, jo. Skall titta in på länken och fortsätta virka. Tack för titten.

      Radera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.