Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

onsdag 15 februari 2012

Att måla ett garn


När jag färgar garn kan jag blöta hela garnhärvan i ett färgbad. Då får jag ett enfärgat garn. Det är ju fint.

Men ibland vill jag mer. Då kan jag doppa härvan i två olika färgburkar och få randigt garn.

Eller som här måla garnet. För att ta åt sig färg bra behöver garnet blötläggas i ett bad före färgningen. Beroende på färgämne sätter man salt eller ättika i det badet. Ibland båda. Till Kool Aid skall det vara ättiksbad.

När jag kramat ur garnet breder jag ut det i ett plasttråg (ja, det fanns kycklingklubbor i det förr) och målar mina solfläckar. Koncentrerad färglösning och tesked. Även "baksidan" på garnet vill ha lite fläckar så jag vänder försiktigt utan att trassla. Under målningen späder jag ut färglösningen mer och mer så att jag får fler nyanser.

Sedan nästa färg och samma procedur. Den här härvan ville bli gul-vit i bottenfärgen med inslag av heta solfläckar. Jag har läst om att andra färgare börjar med den ljusaste färgen, men jag börjar gärna med den mörkaste och fyller ut med ljusare. Målat blir det i alla fall.

Efter målningen sätts garnet i en burk och körs ca 7 minuter i mikron. Här är garnet ännu varmt (som solen) och hanteras med sked. När det svalnat sköljs överskottsfärg ur och härvan hängs på tork.


 Efter torkningen ser det ut såhär.
Efter omhärvning ser det ut såhär. Betydligt vilsammare för ögat och en försmak på färgernas lek i det färdiga arbetet.

 Och så en njutbild. Synd att du inte kan krama härvan också...



2 kommentarer:

  1. Åh, vilket fint garn det blev! Jag har färgat med naturfärger. Betade du med nåt eller behövs det inte?

    SvaraRadera
  2. Hej Bitte! Vad kul att du hittade hit.

    När jag färgar med Kool-Aid behövs det en svag ättikslösning för blötläggning och inget annat. Bekvämt tycker jag.

    Jag har ännu inte prövat färga med naturfärger. Har nog läst mycket, men är väl lite feg just för betningens skull. Är det krångligt?

    Maria

    SvaraRadera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.