Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

torsdag 19 januari 2012

Att färga en åtta


Randigt garn har funnits på önskelistan. Gärna lite bredare ränder. I Gail Callahans bok 'Hand dyeing yarn and fleece' hittade jag ett tips om att härva runt parkeringsmätare för att få jääättelånga varv. Gail menade att man kanske kan gå ut och linda garnet då det inte är rusningstid. Hon bor alltså i en annan värld än min. I byn är det sällan rusningstid och parkeringsmätare har vi inte heller. Men jag fattade galoppen. Det ska vara lååånga varv.

Min underbara färgarvän har länge pratat om åttor. Att det borde funka att linda garnet runt dubbla stolar som i en åtta och vika dubbelt och nysta det från nystkronan.  Hm... Jag har framför mig sett en kollapsad nystkrona och ett fantastiskt trassel. För den som vill bekanta sig med orden nystmaskin och nystkrona kan jag rekommendera en titt hos Hemskapat. På bilden är mitt första lite fega försök med en lång och en kort slinga på åttan.


En ordentlig knut i korsningen och flera omknytningar längs med härvan innan försiktig flytt till badet.

Jag valde att inte blötlägga garnet före färgningen för att försöka få lite skarpare övergång. Med vått garn drar färgen upp sig själv. Nu  hölls färgen där jag ville ha den. Experimentgarnet är ett basgarn i ylle/nylon som jag stickar vardagssockor åt tonåringarna av. Med storlek 44-45, stor nötning och risk för förskingring behöver det vara billigt och stadigt. Jag får lite omväxling och lär mig färgningsteknik. Nytta och nöje och flugor och smällar är ord som kommer för mig.

När jag skulle nysta upp det förstod jag att det inte skulle gå att vika ihop en åtta med olika långa slingor så jag trädde härvåttan på stolarna igen och stod uppe på mittenstolen och nystade för hand. För att slippa bli yr passade jag på att göra mjukgörande svingrörelser över huvudet istället. Husmorsgymnastik.

Nästa nystan fick en åtta med lika stora slingor. Den har inte fastnat på bild. Men den vek jag ihop efter färgningen och lade på nystkronan och 'simsalabim' nystade jag upp den utan en enda knut.

Vänner kan ha så rätt!

Återstår att se hur ränderna tar sig...

1 kommentar:

  1. Jag kan inte säga att jag hängde med i alla svängar där, men spännande låter det och framför allt: jag skulle ha velat se dig där uppe på stolen nystandes ditt randiga garn ;)

    SvaraRadera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.