Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

söndag 4 december 2011

Finska vågor


Garnfärgning är drömmar. När de vita garnen ligger i blöt och väntar på sina färger finns drömmarna där. Färgerna dansar i huvudet. Smått berusad av iver låter man tankarna löpa och volta. Om jag tar lite av det här och blandar med det här och... Ett lyckolabb.

Föregående dag har man nyktert planerat variation i färgerna och kanske skrivit ner några kombinationer man vill prova. Men, men...

På något härligt sätt tar färgerna över och bestämmer hastigt vilket tema det är för dagen. Som när drömmar drar iväg med sömnen. Dit for dom nyktra strategierna.

En av denna sommars berusade stunder föddes detta garn som jag valde att sticka upp i ett klassiskt finskt mönster för att få se skiftningarna i färg.


Jag passade samtidigt på att göra en häl med korta varv. Vi är inte alldeles såta vänner ännu, men jag anar en spirande vänskap.





Variationerna i bildkvalitet och färger vill jag be om ursäkt för. De har sin grund i fotografens förmåga att vilja mera än förmå. Men jag tänkte mig bli duktigare även på detta.

Man lär så länge man har elever, som vi säger på skolan där jag jobbar.


1 kommentar:

  1. Hej på dej!
    Kikar in här nu för första gången. Vackra färger och vackra ord - riktig mysfiilis :)
    Ännu ligger de två små nystanen som jag köpte på julmarknaden och väntar på att det rätta mönstret ska dyka upp. Och så blir det ju en hel del annat pyssel för mig, såhär i juletider...

    Ha det gott!
    Nina

    SvaraRadera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.