Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

onsdag 16 maj 2012

Värma litet huvud


Förra sommarens experiment gav karamellgarn. Jag minns speciellt en flicka som stod och slickade sig om munnen medan hon sorterade våra garnnystan på en marknad vi deltog i förra hösten. Det torde bli något stort av henne.

Under våren har jag mer och mer funderat på det här med små bebisar som föds till vår värld. Alla har det inte lika bra som mina barn. Finns det något jag kan göra?

Vissa mikrolånar ut pengar till kvinnor. Andra stöder AIDS-forskningen. Det finns getter att skänka. Många satsar på vaccinationer. Jordbruksutbildning ger möjligheter. Folk bygger skolor. Man kan bli fadderförälder. Det finns otaliga sätt att göra skillnad.

Genom Kyrkkaffebloggen har jag sett att det är möjligt att nå ända fram till de små. Jag vill också vara med. Mitt hjärta rördes då jag läste om nyfödda barn som tappar värmen och blir sjuka då det inte finns mössor och filtar. Därför har jag nu provat några modeller på mössor i babystorlek. Detta är en av dem. Lite fundersam över passformen är jag nog, men jag har ingen liten att pröva den på.

Mönster hittas i Cecilias handarbetskorg.

Kanske du har nåt bra mönster att dela med dig av?

Men alla kan ju inte göra samma sak. 
Finns det någon av er därute som redan har hittat sitt eget sätt att stöda?

Nu går jag och ser om jag har fler karameller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.