Himo är det finska ordet för lusta, strong desire, något man bara måste få. Som garn.

fredag 18 november 2011

Sticka med handfärgat

Handfärgat garn kan många gånger vara lite "oroligt" och då har jag lärt mig att man ska blanda med ett enfärgat garn. Experimenterar som bäst. En av sommarens lyckohärvor i många olika färger vill bli sockor (det är faktiskt en tonåring som beställt) och så blandar jag med svart.



 Numera stickar jag sockor från tårna och uppåt och tycker det är kul. Principen idag är att sticka vartannat varv i vardera färgen. Så här blir det då.




Men för att få lite spänning i stickningen prövar jag "broken seed stitch". På de färgade varven stickar jag räta och aviga maskor (1+1) med förskjutning till nästa färgade varv. De svarta varven är alla maskor räta. Så här blir  det då.








Lätt att sticka för mönstret är så enkelt. Och kul att det blir så olika struktur. Och kul att det handfärgade garnet lyser till och kommer till sin rätt. Bara jag inte drabbas av "second sock syndrome" :). Oftast stickar jag båda sockorna på en gång med "magic loop" men i detta fall skulle det bli fyra tvinnande trådar. Det besväret besparar jag mig. Det blir fler bilder när sockorna är klara.


2 kommentarer:

  1. Jättefint mönster och skön blandning av svart och mångfärgat! Spännande med en ny blogg också! :)

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga bilder och fin design på bloggen! Det känns som kvalitet vid första ögonkastet, fortsätt så!

    SvaraRadera

Vad kul att du tittar in. Lämna gärna en hälsning.